5 Nisan 2008 Cumartesi

İnsan Ne İle Yaşar-Tolstoy

Tolstoy'un üç ayrı hikayesinin yer aldığı, ders verici özelliği çok olan bu kitaba bayıldım diyebilirim.Kolay okunan, anlaşılır, incecik bir kitap.(Kalın kitaplardan gözü korkarlara duyurulur.)
Sindire sindire okunması gerektiğini düşünüyorum.

İlk hikaye kitaba adını da veren "İnsan ne ile yaşar":
Hikaye, ayakkabı tamircisi Simon'un kürk almak için evden çıkmasıyla başlıyor.Simon, eşinin biriktirdiği parayla kürk alamıyor eve gitmeden önce efkârında içiyor.Eve dönüş yolunda bir türbenin yanında soğuktan donmak üzere olan Mihael'i buluyor.Onu eve götürmeye karar veriyor.Fakat eve vardıklarında kürkün alınmadığını öğrenen Simon'un eşi, yanında çıplak bir adam getiren Simon'a kızıyor.Simon'un tanrıyı hatırlatmasıyla yumuşayan kadın, Mihael ve Simon'a yemek hazırlıyor ve Mihael'in yüzünde ilk kez bir gülümseme oluşuyor...
Hikayenin sonunda üç kez gülümseyen Mihael, ait olduğu yere dönüyor ve bizlere üç önemli ders bırakıyor.Bunlar:İnsana sevinin egemen olduğu, insanın bir dakika sonra başına ne geleceğini bilmediği ve insanın ne ile yaşadığı.
İkinci hikaye:"İnsanın Ne Kadar Toprağa İhtiyacı Var?"
Pahom'un eşinin, kızkardeşiyle konuşmalarıyla hikaye başlıyor.Arada geçen bir söze karşılık Pahom'un söylediklerini şeytanın duymasıyla ise şeytanın oyunu başıyor.
Şeytan, Pahom'un içine toprak sahibi olma tutkusunu yerleştiriyor.Pahom toprak sahibi olmakla beraber, gururunu ve saygısını kaybediyor.Daha çok toprak sahibi olmak için elinden geleni yapıyor.En son Başkır denilen yerde çok ucuza toprak satıldığını öğrenince oraya gidiyor.Oradakiler bir gün boyunca işaretlediği her yeri gerçekten de çok ucuza vermeye razı oluyorlar.Fakat günbatımında başladığı noktaya dönemezse verdiği parayı iade etmeyeceklerini söylüyorlar.Sabah olduğunda işaretlemeye başlayan Pahom, günbatımında ilk işaretlediği yere zor zekat gelebiliyor fakat tam o sırada da ruhunu Azrail'e teslim ediyor.Pahom'un gözünü ancak iki metrelik bir toprak doyuruyor.
Üçüncü hikaye:"Bey İle Uşağı"
Bey, kendi arazisine yakın bir yerde toprak almak için kara kışın ortasında, eşinin ısrarı üzerine uşağını da alarak bir yolculuğa başlıyor.Fakat yolculuk sırasında yollarını kaybediyorlar.Yollarını bulduklarında kendilerini bildikleri bir kasabada buluyorlar.Yeniden yola devam etmeye karar verip, yola koyuluyorlar fakat yine yolu kaybediyorlar.Arabalarını çeken atın sayesinde tekrar o bildikleri kasabaya geliyorlar ve beyin bir tanıdığında kalıyorlar.Fakat bey tarlanın satılma ihtimalinden korkararak, ısrarlara rağmen, geceleyin yoluna devam ediyor.Aksiliğe bakın ki, yine kayboluyorlar, üstüne üstlük fırtına hızını iyice artırıyor.Durdukları yerde sabahı bekleyeme karar veriyorlar.Sabahı beklerken bey, soğuktan donmaktan korkarak atı aldığı gibi tek başına yoluna devam ediyor, uşağını ölüme terkediyor.Yolu bulamayınca bey, tekrar uşağının yanına geliyor.Uşağı o gelince, ölmek üzere olduğunu söyleyerek vasiyetini bırakıyor.Uşağına haksızlık yaptığını anlayan bey, onu donmaktan korumak için kürkünü uşağıyla paylaşıyor.
Sabah olduğunda bey donarak ölüyor, uşaksa beyin sayesinde donmaktan kurtuluyor ve köylülerin yardımıyla hayata dönüyor.

Kitaba genel olarak baktığımızda hırsın insanlara verdiği zarar çok net olarak görülüyor.Ayrıca Tanrı'nın(Allah'ın) varlığını çok net hissetmemizi sağlıyor.
Yazar, yaşamın ve ölümün anlamı son iki hikayede epeyce kurcalanmış.Size hayatın anlamını sorgulatan sorular sordurtuyor.
Okunması şiddetle tavsiye olunur.

28 yorum:

KURŞUN KALEM dedi ki...

"Tolstoy"un sonradan müslüman olduğuna dair rivayetlerde var, belki duymuşsundur.Kitap hakkında bayağı bir fikir edindim, teşekkürler paylaşımın için.

Vişne Ağacı dedi ki...

Evet, ben de öyle şeyler duydum.Okuduklarımla birleştirince doğru olma olasılığı bence yüksek bir iddia.

seNa dedi ki...

evet, bahsettiğin kitabı okumuştum. Sana tamamen katılıyoum "Okunması şiddetle tavsiye olunur."

çilekli süt dedi ki...

Tolstoy'un en büyük hayranlarından biriyim ve ona karşı inanılmaz bir sevgim var nedenini bilmiyorum ama böyle. Yazdıkların için teşekkürler ;)

Adsız dedi ki...

TOLSTOy iyi bir adammış bu hikayeyi yazdığına göre
HARBİ HİKAYE çOK gÜZEL ELLERİNE SAĞLIK TOLSTOY

Adsız dedi ki...

ay ne kadar da abartıyonuz yani
bide şiddetle ...okurum o zaman

Adsız dedi ki...

süpersiniz yhaaaaaaaa işte bu ödevim için süper allah razı olsun

Adsız dedi ki...

bence bu hikaye çok güzel.Zaten öğretmenimiz bize bu kitabı almamızı söyledi.Yarında bu kitaptan sınavımız var teşekkürler

fatmanur dedi ki...

Bu kitap benide çok etkiledi Tolstoy'un hikayelerini beğendim Türkçe öğretmenim sayesinde bu kitabı okudum ve çok güzelmiş herkesin okumasını tavsiye ederim

fatmanur dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
Adsız dedi ki...

çok teşekkür ederim

Adsız dedi ki...

"İnsanın ne kadar toprağa ihtiyacı vardır?" adlı hikayenin karakterlerini yazar mısınız?

Vişne Ağacı dedi ki...

Galiba ödevin için bunu soruyorsun arkadaşım...
Sorunuz cevapsız kalmasın, ana karakterin adı Pahom fakat kitabın kendini okumanızı tavsiye ederim.

Adsız dedi ki...

Peki "Bey ile Uaşğı" hikayesinde bey'in adı ne, uşağın adı ne anlamadım. Lütfen acil cevap verirmisiniz ?

Adsız dedi ki...

kitap çok güzel birgünde bitirdim burdan okumayanlara tavsiye ediyorum şiddetle okudum:)

Adsız dedi ki...

ben de tolstoy'un hayranlarındanım onun yazdıklarını okudukca bende de kitap yazma isteği uyanıyor....

Adsız dedi ki...

HAYRANLIKLA OKUDUM

Adsız dedi ki...

Allah kahretmesin seni 144 sayfacık hikayeyi okumamıs internetten bakıyor :D

kelebek dedi ki...

benim istediğim bu deil

Adsız dedi ki...

AMA HEPSİ BİRBİRİRNİN DEVAMI ??????

Adsız dedi ki...

süperrr ben okuyunca ağlamak istedim çünkü hep acıklı ve ders verici özelliklede kitabın içindeki hikayelerden 'insan ne ile yaşar'çok etkileyici o melek yani uzun lafın kısası bayıldım

Adsız dedi ki...

wwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww oooooooooooooooooooooooooooooooooooooo wwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww

Adsız dedi ki...

güzel gibi kitabı okumak için sabırsızlanıyorum

Adsız dedi ki...

bizim Türkçe hocası(Ali Osman KILIÇARSLAN)SINAV'da soracağı için okumak zorundaydık fakat sınav yarına olduğundan okumak yerine özetini okudum...

N.Akın EVRENKAYA

Nuri Örs O.O. 6/H 578

Telefon no.: 0531 331 62 31

Adsız dedi ki...

Geçen sene okumuştum ama yarınki sınavda tekrar sorulacak. Özetini okumam yetti. Yazanın ellerine sağlık, çoook teşekkür ediyorum.

Adsız dedi ki...

Ewt cok guzel bi kitàp bn de

Adsız dedi ki...

benim aldığım kitapta böle yazmıyor ama yinede saol un sınavımda bana yardımcı olacağından eminim he bide yazarın müslüman olma ihtimali oldukça yüksek ama kimbilir belkide deildir ama iyi bir adam olduğu kesin teşekkürler

Adsız dedi ki...

çok güzel bir kitap okudum ve bu kitaba hayran kaldım